10 steg for å lykkes med rekruttering

Skal du rekruttere? Forbered deg godt og øk sjansen for å lykkes.

Del
Med gode forberedelser kan du tiltrekke deg og ansette dyktige medarbeidere som kan bidra til vekst og suksess, sier Hilde Elvestuen, direktør for HR og fagstøtte i Regnskap Norge. Foto: CF-Wesenberg

Rekruttering er en kritisk funksjon for enhver virksomhet. Det kan være spesielt utfordrende når det er behov for spesifikk fagkompetanse. Disse ressursene er ettertraktede og ofte ikke aktive jobbsøkere. I tillegg sitter de gjerne godt der de er.  

Med riktig tilnærming kan det likevel være mulig å tiltrekke seg og ansette dyktige medarbeidere som kan bidra til vekst og suksess. 

Her får du stegvis veiledning til hvordan du kan håndtere rekrutteringsprosessen på en effektiv og suksessfull måte.  

1. Definer behovet

Identifiser hvilken rolle som trengs 

Start med å kartlegge hvilke behov virksomheten har – og da tenker vi ikke bare på hva den enkelte leder har behov for, men også hva kollegaene og fremtidige samarbeidspartnere mener det er behov for hos dere.  

  • Hvilke resultater skal skapes?
  • Hvilke oppgaver skal løses?
  • Hvilke rammer og vilkår omgir jobben?
  • Hvilke kompetansekrav bør stilles? 

Det kan være lurt å gjennomføre intervjuer eller ta en prat med de som fremtidig skal samarbeide med denne stillingen.  

Er det en konkret oppgave som ikke løses i dag eller er det en generell styrking av teamet? Dette vil hjelpe deg med å definere hvilken type stilling du trenger å fylle. 

2. Lag en intern stillingsbeskrivelse

En klar og presis stillingsbeskrivelse er avgjørende. Den skal være utgangspunkt for stillingsannonsen og eventuelle intervjumaler. Denne bør inkludere: 

  • Hovedansvarsområder
  • Nødvendige kvalifikasjoner
  • Ønskede ferdigheter og erfaring
  • Arbeidssted og arbeidstid
  • I hvilken ev. avdeling er stillingen plassert, hvem det skal rapporteres til og samarbeid på tvers i øvrig organisasjon
  • Lønnsplassering og eventuelle fordeler 

3. Planlegg rekrutteringsprosessen

Bestem rekrutteringskanaler 

Velg hvilke kanaler du vil bruke for å annonsere stillingen. Populære kanaler inkluderer: 

  • Bedriftens nettside
  • Sosiale medier (LinkedIn, Facebook, X)
  • Jobbportaler (Finn.no, Indeed, NAV)
  • Nettverk og anbefalinger 

Lag en tidsplan 

Lag en tidsplan for rekrutteringsprosessen, fra annonsering til ansettelse og den første tiden etter. Dette inkluderer søknadsfrist, tid for intervjuer, når du planlegger å gjøre en ansettelse samt onboarding. 

4. Lag stillingsannonsen

Selve annonsen bør være engasjerende og informativ. Bruk en vennlig og profesjonell tone, og sørg for at den reflekterer bedriftens kultur. Husk å inkludere: 

  • En kort introduksjon av bedriften
  • En oversikt over ansvar- og arbeidsoppgavene
  • Kvalifikasjoner og ferdigheter som kreves
  • Hvordan man søker på stillingen
  • Hvorfor er det meningsfullt å jobbe hos dere?
  • Hva kan dere tilby? (Hvordan er arbeidsmiljøet, kompetansetilbudet, utvikling, trening etc.) 

Det er mange stillingsannonser som følger «samme oppskrift». Hvis du klarer å skille deg ut, med en video, god introduksjon til annonsen, treffende overskrifter eller andre ting, vil det ha betydning også for søkermassen.  

Legg vekt på en god og inkluderende tekst. Husk at hvordan dere skriver annonsen vil være utslagsgivende for hvem som faktisk søker på stillingen. Det finnes for eksempel ord som er både involverende og ekskluderende. 

5. Administrer søknader

Vurder søknader systematisk 

Lag et system for å holde orden på søknadene. Dette kan være en enkel Excel-fil eller et online rekrutteringsverktøy.  

Vurder hver søknad opp mot de kriteriene du har satt opp i stillingsbeskrivelsen, samtidig som du tar en kikk på intern alderssammensetting og kjønnsbalanse. Hvis det er mulig å balansere sammensetningen kan dette være et gode. 

Velg kandidater til intervju 

Velg de mest kvalifiserte kandidatene til intervju. Det kan være lurt å gjennomføre et kort telefon- eller videointervju som en første runde, før du inviterer til et mer omfattende personlig intervju. 

6. Gjennomfør intervjuer

Forbered spørsmål 

Bruk stillingsbeskrivelsen som et utgangspunkt til å forberede gode spørsmål. Disse skal kunne hjelpe deg med å vurdere kandidatens kompetanse, erfaring og kulturelle tilpasning til virksomheten. Spørsmålene bør være både åpne og spesifikke. 

Vurdering av kandidater 

Etter intervjuene, vurder kandidatene opp mot de kriteriene du har satt opp. Diskuter gjerne med andre nøkkelpersoner i bedriften for å få flere perspektiver. Og ta gjerne med en lederkollega eller annen nøkkelperson inn i et intervju nummer to for dybdeintervju.  

7. Utfør bakgrunnssjekker

Referansesjekk 

Be om referanser fra tidligere arbeidsgivere og ta kontakt for å verifisere informasjon og få et bedre inntrykk av kandidatens kompetanse og egnethet. Når det kommer til referanser er det ofte sagt at det kan lønne seg å få snakke både med en tidligere kollega, underordnet og ev. overordnet, da de gjerne har med seg forskjellige perspektiver. 

Eventuelle andre sjekker 

Avhengig av stillingens natur, kan det også være nødvendig med andre typer bakgrunnssjekker, som kredittsjekk eller politiattest. 

8. Forbered et skriftlig tilbud

Når du har valgt den beste kandidaten, forbered et skriftlig tilbud som inkluderer lønn, arbeidsvilkår og andre relevante detaljer – et utgangspunkt for en ev. arbeidsavtale. 

Sørg for at både du og kandidaten er komfortable med avtalen før den formelt aksepteres. 

9. Planlegg onboardingen

Perioden for onboarding kan være avgjørende for hvor lenge en ansatt blir i nytt selskap. 

Forbered en plan for den nye medarbeiderens første dager. Dette kan inkludere introduksjoner til kolleger, opplæring og gjennomgang av bedriftens rutiner og kultur. Lag gjerne planen konkret, som en timeplan.  

Det å starte i en ny bedrift kan være overveldende, og i den første tiden er det viktig både å bli trygg og sikker på at en har gjort det riktige valget.  

10. Følg opp den nyansatte

Følg opp regelmessig i de første månedene for å sikre at den nye medarbeideren trives og får den støtten hen trenger.  

Husk at prøvetid gjelder både for den nyansatte og arbeidsgiveren. Her skal det legges til rette for at den nye skal kunne sette seg godt inn i jobben og arbeidsgiver gis mulighet til å se at dette vil fungere. 

Husk! 

Alt dere gjør i egen virksomhet påvirker rekrutteringen til nettopp deres selskap.  

Klarer dere å vise til omverdenen hvorfor det er fint å jobbe hos akkurat dere? Det handler om alt fra hvordan egen webside ser ut, innholdet, og om den appellerer til de dere ønsker at den skal nå.  

Det å fortelle litt om hvem dere er og hvordan dere har det på jobb på websiden og på sosiale medier kan ha stor betydning for hvilke søkere dere får i en stillingsannonse.  

Det handler også om hvordan dere snakker om deres egen virksomhet, internt og eksternt, hvordan dere behandler folka deres, og om hvordan dere ønsker at arbeidstakere som slutter hos dere skal snakke om dere i ettertid. 

Rekruttering for vekst og suksess 

Rekruttering kan være utfordrende, men med grundig planlegging og en systematisk tilnærming kan det gjennomføres effektivt.  

Ved å følge disse trinnene kan du finne den rette kandidaten som kan bidra til virksomhetens vekst og suksess.  

Vi ønsker deg lykke til med en viktig jobb! 

*Kilde: Ole I Iversen, Rekruttering og intervjuteknikk