Ta grep så du ikke sitter i saksa
Med uklare oppdragsavtaler og manglende kunnskaper i rollen som regnskapsfører, risikerer du å bli sittende igjen med skjegget i postkassa når kundene blir skadelidende og krever erstatning av deg. Men det er lett å ta noen grep som hindrer det.
Du kan forsikre deg mot et eventuelt rettslige erstatningsansvar for formueskade som din kunde har fått, og som kunden krever at du skal erstatte.
Det er derimot ingen selvfølge at forsikringen kommer deg til unnsetning, hvis du selv kan lastes for tapene kundene er påført, men forsikringen gir likevel en trygghet om du blir holdt rettslig ansvarlig.
– Vi er aldri ute etter en syndebukk, vi fokuserer heller på hva regnskapsforetakene rent faktisk har gjort og ikke gjort, og deretter hva som kan gjøres for å forebygge eventuelle svakheter, slik at regnskapsforetaket ikke rammes en gang til, sier jurist Cathrine Edvardsdal i Gjensidige forsikring.
Tydelige avtaler et must
Medlemmer av Regnskap Norge er forpliktet til å ha en profesjonsansvarsforsikring. Regnskap Norge har en kollektiv avtale hos Gjensidige for dem som vil benytte seg av den. Ansvarsforsikringen dekker det rettslige erstatningsansvar regnskapsføreren kan påføre kunden sin, med visse unntak i vilkårene i forsikringsavtalen.
Siden 2021 og frem til i dag er flere hundre saker meldt til Gjensidige fra medlemmer av Regnskap Norge som har den kollektive forsikringen. Regnskapsførere får ofte erstatningskrav mot seg som ikke er berettiget. I de tilfellene får de bistand av Gjensidige til å avslå erstatningskravet.
I sakene der regnskapsførerne kan lastes, er det noen bakenforliggende årsaker som utpeker seg.
– Vi ser at det ofte foreligger uklare oppdragsavtaler. Hvem har ansvar for å sende inn ulike skjemaer til offentlige myndigheter – er det avtale om at regnskapsføreren skal ta seg av alt eller kun deler av det? Og hva når kunden vil søke støtte til energisertifisering og trodde at regnskapsføreren skulle sende inn skjema, mens regnskapsføreren oppfattet at det var kundens ansvar? Tydelige og skriftlige oppdragsavtaler rydder tvilen til side. Og ikke minst: Rediger og oppdater jevnlig den enkelte avtale, slik at begge parter til enhver tid er klar over hva som skal utføres og hvem som har ansvar, sier Edvardsdal.
Feilene som går igjen
Men det er ikke bare en uklar oppdragsavtale som kan være utfordrende. Mangelfull rådgivning og mangelfullt utørt oppdrag fra regnskapsfører, kan påføre kunden et økonomisk tap.
Dette er noe av det som går igjen: Uriktig utbetaling på grunn av eksempelvis valutafeil, sent eller mangelfullt innlevert regnskap, feil eller mangler i skattemelding og uriktig rådgivning knyttet til mva. Svindeltilfeller forekommer også, og disse sakene kan omfattes av forsikringen om det foreligger et rettslig erstatningsansvar.
– Vi ser at det er mange saker som skyldes at regnskapsfører ikke har tilstrekkelig kunnskap om mva. Dette er en viktig del av kundens regnskap, og på mva. feltet har det kommet flere endringer som vi må legge til grunn at en profesjonell aktør som regnskapsfører er oppdatert på. Jeg vil gi honnør til Regnskap Norge som tilbyr kurs med oppdatert innhold på flere fagområder, blant annet mva. Jeg tror flere regnskapsførere vil ha nytte av å følge med på alle endringer som skjer innenfor feltet til en regnskapsfører, sier Edvardsdal.
Kunden ble svindlet – ny rettsrunde
En sak som regnskapsbransjen er spent på utfallet av, en dom som er anket til lagmannsretten etter at dom ble avsagt i Nord-Troms og Senja tingrett i mai i år. Den skal opp for Hålogaland lagmannsrett medio januar 2025.
Bakgrunnen for saken er at regnskapsførers kunde ble svindlet. Kunden til regnskapsfører hadde hatt datainnbrudd, og svindlere overtok kontrollen av kundens e-post adresse, men i tillegg også kundens regnskapssystem. Regnskapsfører betalte falske fakturaer som ble mottatt på e-post fra svindlere som utga seg for å være kunden. Regnskapsfører la fakturaene direkte til betaling uten attestering.
Dette var et avvik fra den skriftlige oppdragsavtalen. Partene var uenig om dette avviket likevel var avtalt mellom partene. Regnskapsfører anførte at de hadde gjort det på denne måten mange ganger, og at kunden hadde akseptert denne måten å gjøre det på. Kunden bestred at det var avtalt noen endring fra oppdragsavtalen.
Utvist uaktsomhet
Retten kom til at endring av rutiner hvor attestering ikke ble ivaretatt er kritikkverdig og bidrar til å svekke sikkerheten for kunden. Retten fant at det var et brudd på regnskapsførers profesjonsansvar når den type endring ikke kommer tydelig til uttrykk i en endringsavtale med kunden. Retten sa videre at det ikke er nok å anta at endringen var omforent. Retten kom etter dette til at regnskapsfører hadde utvist uaktsomhet.
Selv om retten kom til at regnskapsfører hadde opptrådt uaktsomt, kom den til at det likevel ikke var grunnlag for å pålegge regnskapsfører ansvar og betale erstatning, fordi kunden ville ha lidt et økonomisk tap selv om regnskapsfører hadde lagt fakturaene inn i regnskapssystemet for attestering. Svindlerne hadde nemlig også kontroll over regnskapssystemet, og ville ha attestert fakturaene dersom regnskapsføreren hadde lagt de inn for attestering. Kunden fikk dermed ikke erstatning.
Fokus på omsorgsplikten
Kunden anket som nevnt tingrettens dom, det vil si at den ikke er rettskraftig. I ankerunden for lagmannsretten reiser saken særlig spørsmål om rekkevidden av regnskapsførers omsorgsplikt, nærmere bestemt om regnskapsfører burde ha skjønt at fakturaene var falske og tatt muntlig kontakt med kunden før betaling fant sted. Hvis regnskapsfører hadde ringt kunden, ville fakturaene ikke blitt betalt og kunden hadde ikke fått et økonomisk tap.
– Spørsmålet er altså, påhviler det en plikt for regnskapsfører å kvalitetssikre hver og en faktura, og ringe kunden for å sjekke at fakturaene faktisk skal betales? Der er regnskapsfører og kunden uenige, og forhåpentligvis vil lagmannsretten gi oss en avklaring av hvor langt regnskapsførers omsorgsplikt går, sier jurist Cathrine Edvardsdal i Gjensidige forsikring.