Med fastpris vil de ta «halve kongeriket»
Rådgivning. Kostnadseffektivitet. Automatisering. Når seriegründerne i Askeladden nå lanserer regnskapsforetak, lover de mye av det samme som konkurrentene. Men de rigger seg derimot ganske annerledes enn resten av bransjen for å levere på disse løftene.
Norsk næringsliv har blitt vant til litt av hvert av innovasjon og disrupsjon fra seriegründerne i Askeladden & Co AS.
Tidlig i 2020 skrev Regnskap & Økonomi om hvordan Cutters utfordret frisørbransjen. Nå har selskapet brukt tilsvarende metodikk til å starte gravferdsagent, legekontor, maler- og håndverkerforetak, veterinær, solariumskjede og hudpleie – for å nevne noe. Nå gir de seg i kast med regnskapsbransjen:
Vi tar utelukkende oppdrag på fastpris. Den prisen bestemmes ene og alene ut fra kundens omsetning
– Det som egentlig ligger bak Randi Regnskap, er at vi i Askeladden hele tiden følger nøye med på en lang rekke ulike bransjer. Vi så at regnskapsbransjen var fragmentert, og undersøkelser viste oss at mange var misfornøyd. Flere kunder oppga at de av og til hadde problemer med å forstå hva regnskapsføreren deres snakket om, sier Jarl Holst Henriksen, co-founder og daglig leder i Randi Regnskap AS.
Norge overrasket
Henriksen er dansk, og da han flyttet med kjæresten til Norge for noen år siden, var det to ting som overrasket ham ved den norske regnskapsførerbransjen: Konkurransesituasjonen og prisene.
– I Danmark konkurrerer de hardere på pris. Jeg hadde selv en virksomhet der jeg betalte 3 500 kroner i året for komplett regnskap, så derfor ble jeg veldig overrasket da jeg kom til Norge og så hva folk betaler her. Riktignok er reglene litt vanskeligere i Norge enn i Danmark, men det er ingen unnskyldning. Regler kommer jo ikke overraskende, så om man bare setter opp rutiner for ting, bør det gå bra, sier han.
– Vi gjør alt det en regnskapsfører skal gjøre, men har spesialisert oss på enkelte bransjer som vi kan godt. Der kan vi komme inn og hjelpe nye kunder med å utvikle forretningsvirksomheten, sier co-founder og regnskapssjef Axel Brynjulfsen.
Med andre ord et regnskapskontor som tilbyr forutsigbare betingelser, «nærhet til kunden», gode rutiner og kanskje litt spesialisert bransjekunnskap – ikke helt ulikt hva man kan lese på hjemmesidene til regnskapsførere flest.
Annen leveransemodell
Men Randi Regnskap har tatt noen nokså uvanlige grep i forretningsmodellen for å sikre at de klarer å levere på sine løfter til kundene. De observerte at den tradisjonelle modellen med «betal-per-medgåtte-time» gjør at regnskapsførere ikke alltid får mer igjen for å jobbe mer effektivt, og for en aktør som ville lage bransjens mest effektive løsninger var det da én ting å gjøre for å skille seg mest mulig ut: Faste priser.
– Vi tar utelukkende oppdrag på fastpris. Den prisen bestemmes ene og alene ut fra kundens omsetning, og den låser begge parter seg til for et år av gangen. Da må vi være lyneffektive, bruke teknologi smart og ha gode rutiner. I dette inngår det også å stille en del krav til kundene, sier Brynjulfsen.
– Gjennom Askeladden-nettverket har vi funnet mange smarte løsninger for generelle ting som for eksempel booking og betaling, eller mer spesifikke ting som legesystemer. I den bransjen sitter mange fast i gamle systemer som blant annet krever at de skriver ut en masse ting på papir. Løsningene vi tilbyr, har det til felles at de har vist seg å fungere godt i våre søsterbedrifter, og da er det effektiviserende både for dem og for regnskapsarbeidet å bruke samme løsning, sier Henriksen.
Men kundene er bare én del av regnestykket – medarbeiderne er naturligvis også viktig. Henriksen forteller at de satser mye på å utvikle deres strategi- og forretningsforståelse, og på å gi dem både ansvar og spillerom for å utvikle sine egne ideer.
– Dette kommer i tillegg til at de kan bli autorisert regnskapsfører hos oss. Vi har et klart mål for dem alle: De skal være morgendagens regnskapsførere, og vi utvikler dem til å bli svært attraktive for andre regnskapsbedrifter.
Stiller krav til kundene
Målet er å stille de riktige kravene til våre kunder, sånn at vi sammen får det til å fungere optimalt.
Selv om fastpris og alt dette andre kan høres attraktivt ut, passer det ikke alle bedrifter å jobbe etter en slik modell. Brynjulfsen og Henriksen har allerede sagt nei til riktig mange kunder, enten fordi Randi Regnskap ikke hadde riktig kompetanse til deres bransje, eller fordi kunden ikke passet konseptet.
– Målet er å stille de riktige kravene til våre kunder, sånn at vi sammen får det til å fungere optimalt. Vårt idealløp er at kunden fort skal merke at de har fått lavere kostnader og høyere kvalitet, samt bedre og mer relevant informasjon – kort og godt at de skal få følelsen av å være mer á jour til en bedre pris, sier Henriksen.
Selv om det har vært jobbet med konsepter, partnere, systemer og andre forberedelser siden september 2020, har ikke selskapet som sådan vært operativt i mer enn en måneds tid. Hittil har alt skjedd relativt organisk, så selskapet har foreløpig ikke mer enn 10 aktive kunder, selv om ytterligere 5-6 er i pipeline. Men det er bare begynnelsen, bedyrer de to gründerne:
– Ambisjonen er å nå en omsetning på en halv milliard innen 2028, og da skal vi ha 20 000 kunder, sier Henriksen.