«Et riktig regnskap er ikke nok. Det må også være nyttig!»
Han er autorisert BamseMOMS-sjef. Bak den tittelen skjuler det seg en seriøs herremann, genuint opptatt av at kundene skal tjene mest mulig penger.
Alle i bransjen har hørt om Jan-Erik S. Halvorsen, 60-åringen fra Mandal som i to år har løftet regnskapsfører-yrket til nye høyder.
Hans fremste redskap er LinkedIn. Her deler Jan-Erik nyttige tips og råd, noen av dem med et lite skråblikk, til alle sine kolleger. Og tidligere denne måneden ble han kåret til Årets Overskudd under konferansen Overskudd til Regnskap Norge.
Solgte PC’er
Men hvordan startet det hele for denne karen som kan skilte med kone, to barn og seks barnebarn?
Han startet tidlig på 80-tallet som selger av datautstyr – og programmer som Multisoft, forløperen til Visma. Det er her vi kan spore interessen hans for alt som har med systemer å gjøre. For Jan-Erik er regnskapsfører, men mest systemrådgiver i stillingen sin i VIEW Group.
Tiden som PC-selger varte ikke lenge. Helt siden 1988 har Jan-Erik jobbet med regnskap som en del av jobben.
Ikke bare en kostnad
– Jeg er regnskapsfører, men interessen for systemer har alltid vært sterk. Jeg er heldig som i alle år har fått mulighet til å kombinere dette. Jeg hadde aldri klart å være en god systemrådgiver hvis jeg ikke hadde den nødvendige utdannelsen og erfaringen som regnskapsfører, forteller Jan-Erik.
Det er bare et fåtall kunder han fører regnskapet for. Mesteparten av tiden brukes å utnytte systemprogrammene beste mulig, som oftest i samarbeid med VIEW Group sine kunder.
– Et riktig regnskap er ikke nok. Det må også være nyttig! Stopper du opp og bare aksepterer et riktig regnskap, da er det bare en kostnad å ha regnskapsfører. Det som gir verdi, er å ha et nyttig regnskap som også er riktig. Det er med på å skape inntekter i bedriften, sier Jan-Erik.
Lønnsomt
– Hva mener du med nyttig regnskap?
– Ta for eksempel en snekker som påtar seg alt fra større prosjekter som å bygge hus til å sette opp garasjer, boder og gjerder. Det er ikke omsetningen, men dekningsbidraget som betyr noe. Det kan hende at snekkeren tjener mer på å sette opp tre garasjer enn et helt hus, sier Jan-Erik og fortsetter:
– Da er det viktig å ha et system i regnskapet som synliggjør hvilke oppdrag det lønner seg å ta på seg. Og så er det kanskje noen kunder hos oss som ikke har justert timeprisene på en stund. Den kan ha stått stille i flere år, og med tanke på prisstigning har inntekten deres i realiteten gått ned. Jeg har kunder som har økt inntektene med noen hundretusen kroner etter å ha justert prisene sine. Mitt hovedfokus når jeg jobber med systemer, er at kundene får betalt for alt de gjør, slik at de lykkes som bedrift, forteller Jan-Erik.
Ingen grå dag
Det var høsten 2022 at Overskudd-vinneren for alvor ble aktiv på LinkedIn. En liten vekker fikk Jan-Erik 1. januar samme år.
– Jeg la ut en video på LinkedIn av en julegave jeg fikk av en kunde. Hun ga meg en prompepute og en blinkende sløyfe med denne hilsen: «Til noen noe grå dager på kontoret». Jeg lurte på hva hun tenkte på, for jeg har jo ingen grå dag. Jeg er tett på kundene og trives med alle sammen. Ved neste mva.frist la jeg ut en video av en Bamsemums for å vise at jeg har det veldig morsomt på jobb. Den fikk 5000 visninger på LinkedIn, og jeg tenkte at dette må jeg gjøre noe mer ut av.
I august 2022 var Jan-Erik på en kurs med LinkedIn-ekspert Fredrik Fornes, som ga teoretisk undervisning om plattformen.
Eget varemerke
– Han avsluttet med å be oss legge ut ett innlegg hver uke i fire uker. Jeg tenkte at siden jobben hadde spandert på meg kurset, måtte jeg gjøre det. Jeg la ut litt om hverdagen som regnskapsfører, og i løpet av det neste året la jeg ut 47 innlegg. Etter det har det blitt flere i uka. Jeg har brukt Bamsemums som mitt varemerke når jeg har minnet om momsfristene annenhver måned. Da jeg gjestet podkasten til Regnskap Norge i fjor, ble jeg utnevnt som autorisert leder av BamseMOMS-foreningen av sjefen i Regnskap Norge. Siden har det blitt hengende ved meg, forteller Jan-Erik.
Han har i hele sitt yrkesliv vært opptatt av å synliggjøre den jobben som regnskapsførerne gjør.
Kaprer kunder
– Vi regnskapsførere gjør mye usynlig arbeid. Den danke dikteren Piet Hein sa at «Det huslige arbeide er noe lort, du merker det kun når det ikke gjort.» Det samme er det med regnskap. Ingen merker det om vi gjør jobben. Jeg er opptatt av å fremsnakke yrket vårt, sier Jan-Erik.
Det var dette engasjementet som førte til at han gikk til topps i konkurransen om å bli Årets Overskudd.
– Jan-Erik gjør en utrolig jobb på LinkedIn for å løfte regnskapsfaget og hele bransjen på en morsom måte. Det er tydelig at han har et oppdrag: Å fortelle folk på LinkedIn om hverdagen som regnskapsfører. Det gjør han blant annet gjennom rollen som sjef for BamseMOMS-feiringen, heter det i begrunnelsen fra juryen i Regnskap Norge.
Jan-Erik er ikke tvil om at aktiviteten hans på nettet også er positiv for egen virksomhet. Faktisk har han kapret mer enn én kunde ved være aktiv på LinkedIn. En av dem er nettopp Fredrik Fornes, mannen som jo inspirerte ham til å være aktiv på LinkedIn.
Turer og barnebarn
Han har ingen planer om å dempe LinkedIn-aktiviteten. Han har full støtte fra sjefen om å fortsette å gjøre det usynlige synlig, til glede for hele bransjen. Tittelen Årets Overskudd gir ham ytterligere inspirasjon.
Likevel; Jan-Erik er ikke helt hekta på LinkedIn. På hjemmebane kobler han av med kona Torunn Espeland Halvorsen (61).
– Vi liker å gå turer, og så er vi veldig glad å følge opp de seks barnebarna mellom halvannet og åtte år. De er spredt på strekningen Flekkefjord-Ålesund. Og ellers er jeg en helt vanlig kar som er beskjeden på egne, men ikke på regnskapsførernes vegne!