5 kjappe med Tine Torp Hammernes

Hun vendte tilbake til regnskapsbyrå etter å ha vært hos systemleverandør i flere år. Tine Torp Hammernes mener en viktig utfordring er å holde oppe motivasjonen for kontinuerlig forbedringer.

Del

1. Hva opptar deg profesjonelt akkurat nå?

Profesjonelt har det vært litt av et år! Etter å ha jobbet de siste syv årene for en regnskapsystemleverandør, vendte jeg "hjem igjen" til regnskapsbyrå.

Som leder for regnskapstjenestene i Usbl får jeg gleden av å lede 56 fantastiske regnskapsførere som leverer regnskapstjenester til 1900 boligsameier og borettslag.

Alle som har byttet jobb kjenner seg nok igjen at det kan være overveldende til tider, men dette gir også veldig mye energi. Det er så mye nytt og spennende å sette seg inn i. Har blitt tatt godt imot av fantastiske kollegaer fra hele Boligbyggelaget Usbl.

2. Hva har vært den største utfordringen for deg profesjonelt den siste tiden?

I regnskapsbransjen har det i all tid vært utfordrende med å overholde tid og frister samtidig som vi skal opprettholder høy kvalitet på tjenestene våre.

Det blir stadig nye krav fra myndighetene til kvalitetssikring og dokumentasjon, samtidig som kundene får høyere forventninger til våre leveranser.

Vi vet jo at vi ikke til å få bedre tid neste år hvis vi fortsetter å jobbe på sammen måte som i dag. Utfordringen ligger i holde motivasjonen oppe for kontinuerlig forbedring.

3. Hvordan har du løst utfordringen?

Hos oss har vi et stort fokus på psykologisk trygghet. Det er helt fundamentalt for at vi skal lykkes med læring, engasjement og innovasjon.

Sammen finner vi smartere måter å jobbe på, og derfor gjør vi kontinuerlig evalueringer av oppgavene våre og ansatte kommer med gode forslag til forbedringer.

Et eksempel jeg kan dra frem er at vi har fått på plass API med banken som gjør at terminvarslet og renteendringer kommer direkte inn i våre systemer.

Med tanke på alle rentehevingene som har vært så er det klart dette har vært tidsbesparende! Og på vegne av kundene gleder vi oss selvfølgelig til at disse APIene skal hente inn alle rentenedgangene som kommer de neste årene.

Slike løsninger sparer regnskapsføreren for tid, og gir også høyere kvalitet på regnskaptjenestene. Styrene i boligselskapene har da alltid har oppdatert informasjon om betingelsene sine.

4. Del en positiv opplevelse fra jobben den siste tiden, og fortell hvorfor du har opplevd dette som positivt.

Heldig er jeg som stadig har positive opplevelser på jobben. Det er nok et tegn på at jeg har funnet min bransje. Regnskapstjenester, mennesker og teknologi har alltid gjort meg veldig begeistret

Vi har nettopp evaluert årets årsoppgjørssesong, og resultatet viste færre overtidstimer tross langt flere kunder per ansatt. Når vi samtidig ser på medarbeiderundersøkelsene at ansatte er fornøyde - ja det gjør meg helt varm i hjertet.

5. Beskriv regnskapsbransjen 5 år frem i tid.

Automatisering, KI og bærekraftsrapportering er selvfølgeligheter i regnskapsbransjen fremover. Så er det jo opp til oss som er i bransjen å være med på å definere hvordan vår bransje skal være om 5 år.

Teknologi vil frigjøre oss fra rutineoppgaver, og gi oss mulighet til å tilby mer personaliserte tjenester som faktisk gir verdi til kundene våre.

For oss som jobber mot boligselskapene vil vi selvfølgelig satse på videreutvikling av vårt styreverktøy Bonabo for å kunne levere enda bedre digitale tjenester for styret og beboere.

Økonomisk rådgivning, selvbetjente løsninger og delingstjenster er viktige trender for vårt kundesegment.

Jeg har tro på en regnskapsbransje som består av så mye mer enn regnskapsførere. For å imøtekomme kundenes behov må vi sette sammen ulik kompetanse, og bygge gode samarbeid med andre aktører slik at vi sammen kan levere helhetlige og relevante tjenester, lett tilgjengelig for våre kunder.

Det er en spennende tid!