19-åringene Aasa og Charlotte: Regnskapsanalyse er gøy!
Hele 46 prosent av regnskapsforetakene opplever rekrutteringsprosesser som utfordrende. Regnskap Norge setter fart på rekrutteringen, med god hjelp av to avgangselever som gjerne blir en del av regnskapsbransjen!

Tallskrekk eksisterer ikke for Aasa Kjosavik (19) og Charlotte Marie Tropitzsch (19). De går i 3. klasse ved Sandefjord videregående skole. Jentene hadde økonomistyring som programfag i 2. klasse, og nå i 3. klasse er det økonomi og ledelse.
– Vi vet at tall ikke er det eneste som teller i jobben som regnskapsfører. Tall er viktig, men å se hva som ligger bak er spennende. Vi hadde aldri trodd vi skulle si det, men regnskapsanalyse er gøy!
Lyder som musikk
Venninnene reiser til hver sin folkehøgskole til høsten. Etter 13 års skolegang trengs litt luft under vingene, men begge har planer om å ta høyere utdannelse inne økonomi og ledelse.
Det lyder som musikk i ørene til Maria Lindberg, rådgiver for medlemsrekruttering i Regnskap Norge. Hun deltok på utdanningsmessen på Sandefjord videregående skole – rett og slett for å lokke flere til å bli regnskapsfører.
– Jeg er stolt over at Regnskap Norge tar utfordringen på alvor og har satt ressurser på rekrutteringssiden for å attrahere unge inn i bransjen og beholde de vi allerede har. Du er sikret jobb som regnskapsfører, et yrke med bra lønn og høy trivsel, sier Maria.
Den nye generasjonen arbeidskraft
Hun mener regnskapsbransjen er som skapt for det de unge vektlegger ved valg av yrke.
– Ifølge en undersøkelse gjennomført av Academic Work i 2024, er svaret tydelig når studenter og unge i arbeidslivet får spørsmålet: «Hva er det viktigste for deg i en fremtidig jobb?». På første -og andreplass ønsker de unge seg en jobb de trives godt i og som også har en god lønn, i den rekkefølgen. Det å ha en jobb du gleder deg til, gode kollegaer og et psykososialt trygt miljø er det absolutt viktigste for de unge. Vi kan trekke det så langt som å si at du kan ha relativt kjedelige arbeidsoppgaver så lenge du har gode folk rundt deg, forteller Maria.
POPULÆRT: Maria Lindberg (t.v.) og kollega Jan Arild Steen deltok på utdanningsmessen ved Sandefjord videregående skole. Her traff de tenåringer som er nysgjerrige på regnskapsyrket.
Nummer tre på lista av svar er fleksibilitet og worklife-balance. Det er ønskelig å ha muligheten til å logge av og friheten til hjemmekontor. Det er ikke lenger et konkurransefortrinn, men en forventning. Nummer fire og fem på lista er arbeidssted og karriere -og utviklingsmuligheter.
– Tiden er forbi der en ønsker å bruke flere timer hver dag på pendling. Samtidig er jobben din tett knyttet til identiteten din og mange vektlegger personlig utvikling. Jokeren på topp ti-lista som ikke har vært å se tidligere år er nykommeren jobbtrygghet. Og kanskje er det ikke så rart at unge søker stabilitet og rutiner i en ellers urolig verden preget av usikkerhet på mange plan?, spør Maria.
Den gode nyheten
– Heldigvis kan regnskapsbransjen møte de unges forventninger! I Regnskap Norges undersøkelse oppgir 63 % av regnskapsførerne at de ikke vurderer å bytte jobb pga. trivsel på nåværende arbeidsplass. I tillegg kan vi fronte med ei god gjennomsnittlig startlønn med muligheter for å klatre både høyt og bredt på lønns – og karrierestigen (les: ledelse, bærekraft, rådgivning og teknologi), forteller Maria.
Hjemmekontor er flittig brukt av regnskapsførere, og selv om det er travle tider på året med høy arbeidsbelastning, får de igjen gjennom høy grad av fleksibilitet.
– Samtidig finnes det et regnskapsforetak i hver en krik og en krok av vårt langstrakte land med gode jobbmuligheter både i byrå eller ellers i næringslivet. Vi må holde tritt med samfunnet generelt og være oppdaterte på lover og regler som betyr obligatorisk utvikling. I tillegg har vi har en trygg jobb som trengs i både opp -og nedgangstider, og legger til:
– Bransjen vet dette godt, men vet andre det? Svaret er nei. På grunn av et gammeldags rykte, forsterket av kjedelige karakterer i gamle Hollywoodfilmer, er det mange som ikke har vurdert denne karriereveien.
Bli regnskapsfører!
Hun forteller at med prosjektet «Bli Regnskapsfører» ønsker Regnskap Norge å forvandle denne grå dresskledde stereotypen til den viktige, kompetente og trivelige personen regnskapsføreren faktisk er. Prosjektet er langsiktig og på flere plattformer inkludert Instagram, Snapchat, Facebook og på fysiske møteplasser.
GIR ALT: Jan Arild Steen (t.v.) og Maria Lindberg fra Regnskap Norger farter rundt med kampanjen «Bli regnskapsfører». I Sandefjord hadde de med seg Julie Moholt Lunde og Morten Auen fra Oseberg Services som driver med lønn og regnskap.
– Turkis, oransje og lilla er nok ikke fargene folk tidligere har forbundet regnskapsbransjen med. Men den gang ei! Med en iøynefallende sprek stand med lykkehjul, spill og representanter med smittende humør har vi i januar og februar reist Norge rundt for å møte ungdomsskole -og videregåendeelever som står ovenfor viktige valg, sier Maria.
– Hvordan har responsen vært?
– Når nabostanden lurer på hvordan regnskapsførere klarer å tiltrekke så mange folk til standen sin, må vi si å ha lykkes med noe så langt på veien! Vi tør å påstå at ungdommene som har møtt oss og medlemsbedriftene våre synes regnskap høres mer attraktivt etter å ha møtt oss. Myter har blitt knust, de har fundert over hva som er viktig for dem selv og de har ikke minst fått et ansikt på oss. Vi må ikke undervurdere kraften av et hyggelig møte!
Maria, som ivrig snakker på inn- og utpust, fortsetter:
– Jeg mener det er viktig å så frø tidlig. De unge i dag har enormt mange muligheter karrieremessig, men mange opplever alle valgene som uoversiktlig og overveldende. Nettopp derfor er det viktig at vi gir dem et godt og realistisk bilde av yrket slik at de kan ta et informert yrkesvalg.
Student + Regnskap Norge = Sant
Et satsningsområde for Regnskap Norges er også de som har tatt et studievalg, men ofte ikke en tydelig karrierevei; økonomistudenten. Det er nemlig ikke gitt at veien til regnskapsføreryrket er selvsagt når man går Økonomi og administrasjon.
SPENNENDE: – Det frister å bli regnskapsfører, sier Aasa (t.v.) og Charlotte.
I år som i fjor stiller vi på flere karrieredager på ulike campuser for å fortelle om spennende muligheter i bransjen. I tillegg knytter vi tettere bånd med studentorganisasjonene og holder workshops som blir godt mottatt.
Nytt fra i år er at vi arrangerer Regnskap Norges karrieredag i Oslo 25. mars. Her inviterer vi studenter og medlemsbedrifter til en unik møteplass til å møte sin fremtidige arbeidsgiver eller arbeidstaker!
Ta vare på de unge i bransjen!
Et viktig aspekt av rekruttering er å faktisk beholde de unge. Hvordan gjør vi det? Stikkordene er å gi de unge trygghet, et felleskap og utviklingsmuligheter, både i onboardingsprosessen og også seinere i karrieren.
Vi vet at et selskaps størrelse setter begrensinger internt med tanke på ressurser, spesielt når det kommer til å gi nyansatte en smidig oppstart. Nettopp derfor satser Regnskap Norge på å gi unge en god og trygg velkomst inn i yrket gjennom RN Intro. Programmet gir grunnleggende opplæring, kunnskapsdeling og ikke minst et fellesskap.
Behovet for et nettverk på tvers av bedrifter er stort og de to årlige nasjonale U35-samlingene vitner om dette. U35-nettverket har vokst de siste årene med over 100 påmeldte på de siste samlingene. Ønsker fra medlemsbedrifter gjør at vi også er i startgropen med å arrangere lokale samlinger, med den første samlingen i Stavanger før jul i fjor. Neste samling er 24.-25. mars i Oslo. Påmeldingsfristen er 3. mars. Les mer: Velkommen til samling våren 2025
Vi bygger omdømme sammen!
– Alle regnskapsførere og regnskapsforetak bidrar til å bygge bransjens omdømme! Vi må tørre å bruke store ord, være stolte og fortelle verden hva vi faktisk gjør: Vi hjelper bedrifter med å lykkes. På utdanningsmesser og karrieredager holder vi foredraget « Er du hele Norges økonomisjef? » Fullt klar over at vi går hardt ut i tittelen, er dette helt bevist. For vi er økonomisjef for 450.000 bedrifter - og dette synes vi fortjener å bli sagt høyt, mener Maria.
Og ja, hun har mer på hjerte:
– En viktig arena for å styrke omdømme i regnskapsbransjen er i stillingsutlysninger. Fjorårets foredragsholder på vår egen konferanse Overskudd, LinkedIn-ekspert Fredrik Fornes, hadde mange gode triks i ermet. Et av dem er setningen «Hva mener du med det?» eller «Ke meine du med dæ?» som han sier på bredt jærsk. Det vil i praksis si: Still deg spørsmålet «Hva mener du med det?» når du leser de mest sannsynlig litt for generelle beskrivelsen av det dere kan tilby. Deretter skriver du i stedet det du ville svart på spørsmålet, sier Maria før hun trekker pusten og avslutter:
– I stedet for å skrive «Vi kan tilby et hyggelig arbeidsmiljø», kan du skrive: «Vi spiller padel en gang i måneden, tar oss ofte en lønningspils og har en årlig hyttetur med jobb». Dette gir et mer levende bilde av trivselen på arbeidsplassen og tiltrekker seg folk som vil bidra til dette. Fornøyde og trygge medarbeidere som trives og blir satset på, blir værende lenger i jobben og bidrar til enda bedre resultater!