Mange norske små og mellomstore virksomheter lykkes ikke godt nok med å utvikle forretningsmodeller som bidrar til en stabil og langsiktig verdiskaping. I en hektisk arbeidshverdag trenger eierne og lederne av disse bedriftene ofte hjelp utenfra til å prioritere, implementere, styre og evaluere, men hva skal til for at vi kan tilby den hjelpen som det er behov for? Kurset er publisert i 2023.
Målet med kurset er at deltakerne skal reflektere over at utvikling av rådgivningskompetanse er en kontinuerlig prosess, som kan beskrives i en syv-trinns modell. Med en økt bevissthet rundt denne modellens ulike komponenter, skaper vi et større helhetlig fokus rundt både rådgiverens ulike roller og utfordringene knyttet til å skape verdier for vår oppdragsgiver. Kurset balanserer forholdet mellom teori og forskning og praktiske bransje- og virksomhetsspesifikke eksempler.
Målgruppe
Kurset egner seg for alle som ønsker å utvikle seg som rådgivere innenfor utvikling og styring av små og mellomstore bedrifter.
Innhold
Steg 1: Bevisstgjøring og motivasjon – skal vi være rådgivere og i så fall hvorfor?
Steg 2: Hvordan posisjonere seg i markedet – hvor er det mest behov for oss og hvordan kommer vi oss dit?
Steg 3: Rolleforståelse og -utvikling – rådgiveren har mange ulike roller, hvem er vi nå og hvem ønsker vi aller helst å være?
Steg 4: Faglig forankring – hvilke modeller egner seg best til å styre og utvikle norske små og mellomstore virksomheter? Litt om interessentorientert, ressursorientert, risikofokusert og målstyrt ledelse, samt budsjettenes rolle i moderne økonomistyring.
Steg 5: Praktisk problemløsning – hvordan skal vi utvikle vår egen verktøykasse? Litt om organisering av ledelse og styring i en mindre virksomhet, og om hvordan vi lager gode rutiner for styring, rapportering og evaluering.
Steg 6: Optimal kommunikasjon – hvordan kan vi kommunisere best mulig underveis som rådgivere?
Steg 7: Fokus på endring – hvordan kan man overvinne endringsmotstand og redusere risikoen for at organisasjonen ikke kommer seg dit den ønsker?