Bakgrunn og formål

Foreningsbasert kvalitetskontroll ble opprinnelig etablert som en prøveordning i 1996, tre år etter lov om autorisasjon av regnskapsførere trådte i kraft.

Allerede i 1997 ble kvalitetskontroll vedtektsfestet og formulert som en forutsetning for medlemskap i foreningen.    

I perioden fra 1993 til 1999 ble regnskapsførerloven administrert av «Autorisasjonsstyret for regnskapsførere». Dette styret ble oppnevnt av Finansdepartementet, men var et organ underlagt tilsyn av Finanstilsynet. Autorisasjonsstyret hadde primært ansvar for å behandle søknader, og føre registrer over de til enhver tid autoriserte regnskapsførerne.

I 1999 ble Autorisasjonsstyret lagt ned, og forvaltningen av autorisasjonsordningen ble flyttet direkte under Finanstilsynet. I 2006 ble det inngått en avtale om samarbeid på kontrollområdet mellom Regnskap Norge og Finanstilsynet. Samarbeidsavtalen er senere revidert, først i 2012 og sist i 2024 som følge av behov for tilpasninger i lys av ny regnskapsførerlov. 

Formål med kontrollordningen

Kontrollordningen har som formål å sikre at medlemmene utøver sin virksomhet i samsvar med lovgivning og kravet til god regnskapsføringsskikk. 

Dette skal bidra til at både private og offentlige interessenter kan stole på at medlemsbedriftene:

  • Følger relevante lover, forskrifter, standarder og krav.
  • Utfører regnskapsoppdragene med høy grad av forretningsmessig profesjonalitet.
  • Leverer enhetlig og høy kvalitet på produserte regnskaper.
  • Tar ansvar for å avdekke og forebygge økonomisk kriminalitet.