RN Kundesjekk 27. juni

RN Kundesjekk og skjema for kundekontroll er endelig er på plass og vi viser deg tips og triks.

Salgs- og produktansvarlig Morten Malhotra-Gunro og Seniorrådgiver forretningsutvikling, Audun Slettemark Tenden viser frem det nye skjemaet for kundekontroll som er lansert i RN Kundesjekk. Skjemaet er tilsvarende skjema 5.2.1 i KS Komplett.

I tillegg til å vise skjema og hvordan dette er tenkt brukt tar vi en rask gjennomgang av RN Kundesjekk og hvilken informasjon du kan hente ut av systemet.

Innhold:

✅ Kort gjennomgang av RN Kundesjekk
📝 Skjema for kundekontroll med eksempelkunde
❓ Spørsmål og svar

Deltakere:

🙋‍♂️ Audun Tenden, Seniorrådgiver forretningsutvikling
🙋‍♂️ Morten Malhotra Gunro, Salg- og produktansvarlig

Praktisk informasjon

Dato: 27. juni kl. 10.00-11.00

Pris: Gratis

Passer for: Nåværende og potensielle kunder av RN Kundesjekk

NB. Dette webinaret gir ikke oppdateringstimer.

Ved spørsmål - ta gjerne kontakt

  • Det er er riktig som du skriver at utenlandske eiere ikke dukker opp. Så i disse tilfellene må du gjøre denne jobben manuelt

  • RN Kundesjekk er tilrettelagt for Norge, men vi har nordisk signeringsløsning.

  • Det stemmer. RN Kundesjekk er Regnskap Norge sin kundesjekk og vi gjør våre forbedringer og tilpasninger i denne. Det vi lager av innhold eies av oss og kan ikke uten videre kopieres

  • Beaufort blir en del av BankID og regnskap Norge tror dette vi være positivt for RN Kundesjekk og videre utvikling. Beaufort og BankID har nå en bredere kompetanse og ikke minst kvantitativt flere medarbeidere som vil øke takten på utvikling.

  • Hvitvaskingsregelverket krever ikke at det skal foretas kundesjekk på avtaler dere har med systemleverandører mv.

  • Ja, her kan vi sammen finne en løsning som passer den enkelte av deres kunde. Ta kontakt med oss.

  • Ja, man kan legge til å trekke ifra personer som er tilknyttet selskapet

  • Personsøk med ID benyttes når du ønsker nettopp dette, altså å ha sikker identifikasjon på en eller flere personer i et selskap. Personsøk uten ID benyttes når du kun ønsker å vite mer om en eller flere personer tilknyttet et selskap

  • Den er like oppdatert som de registrene RN Kundesjekk bruker for å finne infoen

  • Regnskap Norge og BankID jobber for at det skal være mulig å sende oppdateringer direkte via systemet. Dette følges opp i jevnlige møter mellom systemleverandører og Altinn. Dette må på plass før juli 2025

  • Dere er pliktig til å ha sikker ID på kontaktpersonen deres i tillegg til å ha hentet inn iformasjon om foretaket, Dette er et minimum

  • Ved et personsøk så får man sjekket om personen er politisk eksponert eller står på en sanksjonsliste

  • I signeringsløsningen kan du for eksempel sende oppdragsavtaler til elektronisk signering med BankID

  • Det må fremgå av oppdragsdokumentasjonen hvor personsøket ligger. Det er ikke nødvendig å ta søket flere ganger på samme person hvis det nylig er gjort. Er det derimot lenge siden, bør det foretas et nytt søk.

  • Dere skal gjøre en vurdering av risiko på kundene deres minimum en gang per år. Oftere dersom risikoen tilsier dette

  • Det er kun krav om at dere har sikker ID på kontaktpersonen deres. RN Kundesjekk gir dere mulighet for å innhente signatur i Norden

  • Man kan redigerere egenerklæringen og oppdatere med rett reell rettighetshaver. Dersom den er ferdig og signert kan man gjøre et nytt søk og sende egenerklæringen på nytt og få den oppdatert

  • Der må du høre med PowerOffice. RN Kundesjekk er et eget selvstendig produkt

  • Jeg ville sendt egenerklæringen på nytt til eksisterende kunder. De må også svare på spørsmål om bakgrunn for kundeforholdet

  • Egenerklæringen skal fylles ut av kunden.

  • Det er kontaktpersonen deres som fyler ut egenerlæringen. Vedkommende må ha signaturrett. Ofte er dette daglig leder

  • Kontaktperson med signaturrett

  • Minst en gang i året eller oftere ved forhøyet risiko .

  • Ja, man må gjøre et nytt søk for å få dokumentert endringen, men man vil kunne oppdatere skjema 5.2.1

  • Dette ble vist i webinaret. Man kan bruke batchoppslag å sende til 100 kunder av gangen. Ta kontakt om du vil at vi skal vise dette.

  • Inne på søket er det en egen fane hvor det står risikovurdering. Ta kontakt om du ikke finner den. Du kan se i opptaket også

  • Jeg tror at dersom dere sender en epost i forkant og forklarer hvorfor dere sender ut og at dette er lovpålagt så tror jeg også eksisterende kunder vil klare å svare her. Uansett så er jeg enig i at noen vi reagere her.

  • Det vet jeg ikke - jeg har bare ett hos meg, men ta kontakt så kan vi se på det

  • Ja, det stemmer. RN Kundesjekk er et verktøy for kundekontroll relatert til hvitvasking

  • Myndighetene har klasifisert varetransport som en bransje med forhøyet risiko for hvitvasking. Dette er nok gjort på bakgrunn av erfaring.

  • Ja, det skal være mulig. Send oss en epost så skal vi se på det.

  • Riskovurderingen skal gjøres basert på hvilken risiko dere setter. Høy risiko krever hyppigere vurdering av forsterkede kundetiltak. Man kan enkelt endre risiko og oppdatere/endre skjema

  • Myndighetene har klasifisert varetransport som en bransje med forhøyet risiko for hvitvasking. Dette er nok gjort på bakgrunn av erfaring.

  • RN Kundesjekk innhenter mye innformasjon om kunden deres som skal være en del av grunnlaget for å sette risiko og begrunne dette. Bransje, som var vårt eksempel, er ett av flere momenter som kan tilsy forhøyet risiko. I skjema 5.2.1 er det mange andre påstander dere skal ta stillingen til. Blant annet geografi og transaksjonsrisiko.

  • Myndighetene bestemmer ikke risikoen, det er det dere som Statsautoriserte regskapsførere som gjør. Myndighetene har klasifisert flere bransjer som høyrisikobransjer, ikke bare varetransport. Dette er en del av grunnlaget dere må benytte for å vurdere riisiko

  • Vi kan dessverre ikke publisere eksemplet skriftlig, da dette kun er ment som akkurat det, et eksempel. Dere får tilgang til opptaket

  • Ja, det stemmer. Disse skjemaene er like når det gjelder etablering og oppfølging av kundetiltak - Skjemaet er lagt i kundesjekk i tillegg slik at dere kan ha alt på ett sted

  • Det må utføres ID-kontroll av alle kunder (minimum kontaktperson), også de som dere kjenner godt fra før.

  • Vi jobber med noen leverandører. PowerOffice er ikke en av disse da de har valgt å gå utenom Regnskap Norge og laget sin egen Kundesjekk

  • Skjemaet er tilgjengelig for nye søk etter 27. juni 2024

  • Per nå er dette et dumt "skjema", men innspillet tar vi med oss videre.

  • Det er statistikk som ligger til grunn her. Historisk har man sett at enkelt bransjer har høyere risiko for svart arbeid enn andre. Det gjelder flere bransjer enn varetransport

  • Klassifiseringen er et resultat av etterretning, etterforskning og tverrfaglige kontroller utført av politiet og kontrolletatene.  Kontroll av underleverandører i transportnæringen har avdekket omfattende kriminalitet i varebilbransjen. Kriminaliteten knytter seg til arbeidslivskriminalitet, korrupsjon og annen organisert kriminalitet.

  • Kar koster 240,- per måned - ingen kostnad per søk

  • Egenerklæringen er pt. kun på Norsk og den er allerede i KS Komplett

  • Jeg måtte sjekke opp dette. KAR koster 240,- per måned. Ingen kostnad per søk. Det bestilles i RN Kundesjekk og kan være et forsterket kundetiltak

  • Prisene finner dere her https://www.regnskapnorge.no/produkter/rn-kundesjekk/priser-og-bestilling/

  • Vi regner med at i januar 2025 er kundesjekk 2.0 på plass. Da forsvinner tipsroboten og alle kunden blir lagt på kontinuerlig screening. Her vil det sansynligvis være mulighet for å styre hvem som skal få beskjed når det er endringer.

  • Vi har akkurat startet arbeidet med å angi hvilke risikoer som er spesielt relevante for høyrisikobransjer og hvilke tiltak som kan iverksettes for å møte disse risikoene. Dette er et arbeid vi kommer til å gjennomføre utover høsten. Her kommer vi til å publisere fortløpende bransje for bransje.

  • Hvis det ikke har vært endringer i kundetiltaket, og det heller ikke er tvil om at tidligere innhentede opplysninger er korrekte, vil det ikke være nødvendig å foreta en nytt søk eller innhente ny egenerklæring. Man må imidlertid dokumentere at man har kontrollert at kundetiltaket er oppdatert.

  • Når det gjelder risikovurdering av NUF gjelder de alminnelige reglene om vurdering av blant annet geografisk risiko og bransjerisiko og risiko tilknyttet involverte personer (herunder PEP). Det er ikke slik at alle NUF som utgangspunkt skal settes i høy risikokategori - det må gjøres en konkret vurdering.

  • Konto- og adresseringsregisteret (KAR) er et felles register for betalingskontoer hos norske banker. Med KAR kan du bekrefte om en konto er knyttet til et bestemt organisasjonsnummer eller personnummer

  • Her tenker jeg at du bruker adobe og knytter rapportene sammen som PDF. Slå sammen PDF-filer: Slik slår du sammen PDF-filer gratis | Adobe Acrobat (Bokmål)

  • Enig! Tar det med oss videre.

  • Det stemmer. Du må gjøre et nytt søk, så kan du skjule det gamle ved å trykke på øyet til høyre for søket

  • Dette var kun et eksempel, men i skjema kan dere se hvilke bransjer som myndighetene mener det er høyere risiko for hvitvasking enn andre. Tiltak er også noe dere må vurdere utifra hvert case. Dere har tilgang til opptaket.

  • Minimum 1 gang per år. Oftere dersom det er høyrisikokunde eller ved endring i kundeforholdet.

  • RN Kundesjekk er dekkende for det arbeidet som skal gjøres i forbindelse med etabelering og oppfølging av kundetiltak. Vi har ingen andre digitale løsninger som tar for seg de øverige pliktene etter hvitvaskingsregelverket. Her gir imidleritd dokumentene i KS Komplett god veiledning.

  • Det er samme system. Forskjellen per nå er nok at vi har laget skjema for dokumentasjon av risiko, samt at det er prisforskjell

  • Prisen er per måned. Du bruker systemet resten av året også - ettersom du har tilgang på en tipsrobot som gir deg beskjed om endringer på kunden

  • Det er ikke nødvendig å foreta ID-kontroll hvert år. Det er kun ved endring av kontaktperson eller når det er tvil om tidligere innhentede opplysninger er korrekte eller tilstrekkelige at det må foretas ny ID-kontroll.

  • Det er referansefeltet som knytter søkene sammen.

  • Man finner dato for søket i arkivet

  •  

    Nei, vi har ingen slik punktliste, men hvitvaskingsrutinen i KS Komplett vil om ikke lenge bli tilpasset RN Kundesjekk.

  • Det foreligger ikke noe krav om at man må sende egenerklæringsskjema til kunden for signatur hver gang man skal kontrollere om kundetiltaket er oppdatert. Den løpende oppfølgingen av kundeforholdet kan alternativt skje på andre måter. Regnskap Norge anbefaler å benytte egenerklæringsskjema med visse mellomrom, fordi dette inkluderer kunden på en god måte, men hvert enkelt regnskapsforetak kan avgjøre hyppigheten på dette. For foretak med høy risiko bør det vurderes å gjøre dette oftere enn for andre foretak.  

  • Du bruker fritekstfeltet under kjennskap til kunden. Der oppsumererer du påstandene og AML-rapportene.