Husk å levere sammenstillingsoppgaven innen 1. februar

Arbeidsgivere og andre som har utbetalt lønn eller ytelser skal sende en årlig sammenstilling til hver inntektsmottaker.

Del
Klapp i vei - om du husker datoen 1. februar! Foto: GettyImages

Sammenstillingen skal inneholde informasjon om inntekter, fradrag og trekk som er rapportert i fjor.

Dersom opplysninger i a-meldingen endres etter at inntekstmottakeren har fått sammenstillingsoppgaven, må det sendes en ny og oppdatert sammenstilling.

Skatteforvaltingsforskriften § 7-12-2. Sammenstilling av opplysninger:

(1) Skattepliktig skal motta en sammenstilt oversikt over opplysninger som er innrapportert etter § 7-2-1 til § 7-2-11 innen 1. februar året etter skattleggingsperioden. For opplysninger om lott eller part ved fiske- eller fangstvirksomhet, som innrapporteres etter egen frist i a-opplysningsforskriften § 2-1 fjerde ledd, er fristen 20. februar året etter skattleggingsperioden.

(2) Sammenstillingen skal inneholde summerte opplysninger av innrapporterte ytelser som fremgår av § 7-2-9. Det skal gis opplysninger oma) feriepengegrunnlaget, jf. ferieloven § 10 første leddb) summerte opplysninger om innrapportert forskuddstrekk, jf. skattebetalingsloven § 5-11 første leddc) ansattnummer eller annet nummer som er brukt til å identifisere inntektsmottakeren i arbeidsgivers systemer.

(3) Flere innrapporteringer av samme type ytelse kan summeres og oppgis samlet. Med samme type ytelse menes ytelser som har like egenskaper i innrapporteringen. Der ytelsene består av en trekkpliktig og en trekkfri del skal hver del spesifiseres.  

Les mer om krav til innhold i sammenstillingen og unntatte grupper på Skatteetatens sider.