Regnskap Norge-podden: Bærekraftig business – hvordan sikre bedriften for fremtiden

Rekruttering og krav fra investorer setter bærekraft på agendaen til stadig flere virksomheter.

Del
!
Artikkelen er over ett år gammel og innholdet kan derfor være utdatert
Bærekraftig business dreier seg om hvordan bedrifter kan minimere negative konsekvenser og øke de positive påvirkningene de har på samfunnet, sier Maria Peltokangas.

Maria Peltokangas er opptatt av at bærekraft ikke kun skal være flotte ord i en rapport, men integrert i bedriftenes kjernevirksomhet. Hun er daglig leder og seniorrådgiver i Corporate Good og en av forfatterne av den ferske boken «Bærekraftig business – En praktisk guide til hvordan du sikrer bedriften for fremtiden».  

– Det er utrolig lett å gjøre bærekraft komplekst. Det ønsker ikke vi (Corporate Good) å være med på. Det vi legger i bærekraftig business, er hvordan bedrifter kan minimere negative konsekvenser og øke de positive påvirkningene de har på samfunnet. Bærekraft handler om å ta gode valg for nåtiden og fremtiden.

Bærekraft er ikke kun klima og miljø, men inkluderer også sosiale og økonomiske aspekter. Ifølge Maria er det flere årsaker til at bedrifter setter bærekraft på agendaen. Blant annet rekruttering og krav fra investorer.

– Jeg oppfordrer arbeidstakere til å stille krav til bedriftene. De er ute etter en arbeidsplass med mening – en arbeidsplass som ikke bare bryr seg om aksjeverdien til selskapet eller hvor mye penger det er på bunnlinjen. De har lyst å bidra til noe større enn seg selv. En annen årsak er at bedriftene får krav fra sine investorer eller eiere. For det er flere som ønsker å investere i bedrifter som har et større perspektiv. Noen bedrifter setter bærekraft på agendaen for å være et attraktivt investeringsobjekt.

Hvordan bekjempe grønnvasking

Samtidig som flere og flere virksomheter har fått øynene opp for konkurransefortrinnet bærekraft og samfunnsansvar gir, har grønnvaskingen økt.

– Grønnvasking handler om at du fremstiller et produkt eller tjeneste som mer miljøvennlig enn det er. Du prøver å gi produktet egenskaper den egentlig ikke har, sier Maria. 

– Noen bedrifter kan si: «Vi har en grønn uke i bedriften vår. Det betyr at alt du handler hos oss i nettbutikken denne uken sikrer vi er klimakompensert når vi sender det hjem til deg.» Det er ikke grønn uke. Du prøver bare å lokke konsumenter til å kjøpe ting, og så klimakompenserer du frakten. Det er et eksempel på grønnvasking. Eller at du kommer med påstander om at du er det mest klimavennlige flyselskapet. Men kan man si at et flyselskap er klimavennlig? Slike påstander er også grønnvasking, sier hun.

For å bekjempe grønnvasking oppfordrer Maria bedrifter til å signere Grønnvaskingsplakaten. I tillegg løfter hun bærekraftsrapportering som et viktig verktøy.

– Grønnvaskingsplakaten har ti veldig klare og tydelige prinsipper som bedriften kan tilslutte seg ved å signere plakaten. Det handler om å ikke markedsføre produkter og tjenester på en dårlig måte. Du skal si sannheten. Det er ikke verre enn det. Du skal ikke lyve, sier hun.

– Det å rapportere på bærekraft er utrolig viktig. For det du måler er også det du har fokus på. Det jeg tror er viktig for regnskapsføreren og de som jobber i regnskapsbedrifter, er forståelsen for hvorfor vi skal rapportere på bærekraft. Hvorfor må bedrifter vise sin påvirkning? Det handler om å forstå hvordan det står til med kloden vår og hvilke utfordringer vi har i Norge.

Hør Regnskap Norge-podden på Spotify    

Hør Regnskap Norge-podden på Apple Podcasts    

Hør Regnskap Norge-podden på PC