Registeret over reelle rettighetshavere åpnet

Registeret over reelle rettighetshavere åpnet i dag, 1. oktober. Virksomheter og andre juridiske personer kan nå registrere opplysninger.

Del
Nå blir det lettere å søke opp hvem som er reelle eiere av virksomheter. Foto: AdobeStock

Selv om plikten til å registrere opplysningene om sine reelle rettighetshavere trer i kraft 1. oktober, gjelder ikke regelen om tvangsmulkt før 31. juli 2025. En innfasingsperiode på ti måneder gjør at virksomhetene skal få tid til å innrette seg.

Skal forebygge

Register over reelle rettighetshavere er opprettet som et tiltak for å motvirke hvitvasking, terrorfinansiering og økonomisk kriminalitet. Formålet med registeret er å gi oversikt over hvem som egentlig kontrollerer virksomheter. Regnskap Norge har lenge etterspurt en oversikt over reelle eierskap.

Både lov om register over reelle rettighetshavere og hvitvaskingsloven bruker begrepet reelle rettighetshavere, men har litt ulike kriterier for hva som er en reell rettighetshaver.

Nyttig informasjon

Nå kan virksomheter legge inn sine opplysninger om reelle rettighetshavere. Det nye registeret vil gi samfunnet viktig informasjon om hvem som står bak virksomheter i Norge, og på den måten bidra til å bekjempe økonomisk kriminalitet.

Registeret skal gi oversikt over opplysninger om eierforhold og kontroll over virksomheter som driver aktivitet i Norge. Ved å identifisere de reelle rettighetshaverne i en virksomhet, vil offentlige myndigheter, rapporteringspliktige og andre aktører med tilgang til registeret få informasjon om hvem som egentlig står bak virksomheten.

Verdifullt 

Målet er at større åpenhet skal motvirke misbruk av virksomheter til økonomisk kriminalitet. Dette vil også være med på å gi det seriøse næringslivet rettferdige konkurransevilkår, og være et nyttig virkemiddel i utøvelsen av myndighetskontroll over næringslivet, melder regjeringen.

Når som registeret åpner, vil det ikke ligge informasjon som er klar til å hentes ut. Det skjer først når virksomheter legger inn sine reelle rettighetshavere.

Etter hvert som virksomheter oppfyller registreringsplikten, og senest innen 31. juli neste år, vil registeret bli en viktig kilde til informasjon om eierskap.

Gir ikke opp

De som vil få tilgang til opplysningene i registeret er offentlige myndigheter, rapporteringspliktige etter hvitvaskingsloven, media, sivilsamfunnsorganisasjoner som jobber med økonomisk kriminalitet, og høyere utdanningsinstitusjoner.

Regnskapsførerne har foreløpig manglende rettighet til å legge inn informasjon i registeret. 

– Vi har gjennom utviklingsprosessen arbeidet for at regnskapsfører skal få automatisk tilgang, men dessverre er vi foreløpig ikke hørt på dette. Vi skal forfølge saken videre, sier Knut Høylie, fagansvarlig for kvalitet i Regnskap Norge.

Han peker på at inntil det eventuelt åpnes for at regnskapsfører skal få automatiske rettigheter, må regnskapsfører få delegert:

  • enkelttjenesten «registrering av reelle rettighetshavere» for å kunne sende inn opplysninger på vegne av kunde
  • rollen «lese reelle rettighetshavere» for å kunne se vedtak og brev fra registeret.
    • (Merk at også rollen "post/arkiv" gir slik tilgang, men denne rollen gjelder svært mange tjenester i Altinn.)

(Red.anm. Se oppdatering om at regnskapsførere likevel får automatiske rettigheter. Dette kommer på plass mot slutten av oktober.)