Hvordan har færre kunder ført til økt omsetning?

Det får du svar på i fersk podcast-episode hvor daglig leder i Proplan Regnskap AS i Stavanger forteller om blant annet prising, jevn produksjon, likelønn og KI i regnskapsbransjen.

Del
Proplan Regnskap AS i Stavanger har redusert antallet kunder og doblet omsetningen, forteller Kari Holm. Foto: Regnskap Norge

Kari Holm kan ikke regnskap og har ikke økonomisk utdanning. Det vekket reaksjoner da hun entret kontorene på Forus i Stavanger. Men som sosiolog og med erfaring som gründer, vet hun hva som skal til for å levere gode resultater.

Det var også oppgaven hun fikk i Proplan.

Fra 600 til 300 kunder

Ifølge Kari er prisene i regnskapsbransjen for lave.

– Kravene til bransjen blir stadig større og kundene mer komplekse. Det gjør at bransjen trenger kompetente ansatte med utdannelse og lang fartstid. Jeg begriper ikke hvorfor regnskapsfører fortjener mindre enn andre økonomer. Så jeg ønsker at vi skal jobbe opp timesprisen betydelig, sier hun.

Et grep hun gjorde i Proplan var å redusere antallet kunder fra 600 til 300. Det har ført til dobling av omsetningen.

–  Det er ulike grunner til at vi kvitter oss med kunder, men veldig mange små kunder er veldig prissensitive og prisbevisste. Derfor har vi vært nok så bevisst på strategien om at vi skal få inn større, mer komplekse kunder som kler oss bedre, forteller hun og utdyper:

– Vi har vært igjennom en kvalitetskontroll. Og når vi gikk igjennom alt av prosedyrer, så ble vi oppmerksom på at jobben på de små kundene var like stor som på de store. Det ga oss en enorm aha-opplevelse. Det var også et incitament til å jobbe med større kunder.

Ønsker jevn produksjon

Som ny daglig leder var Kari opptatt av ferie og overtid. Hun opplevde at kolleger som dro på fire uker ferie kom tilbake og hadde to uker ferie igjen.

– Jeg kunne ikke forstå at folk ikke hadde tid til å ta ferie og hvorfor vi måtte jobbe overtid. Så jeg begynte å se litt på måten vi organiserte oss på, måten vi jobbet og håndterte kunder. Og da innførte jeg ordet «leverage» – det å jobbe i team. Men det var det jo ingen som syntes var en god idé. Og jeg kunne ikke forstå hvorfor. Men det var jo fordi ingen ville dele sine kunder, sier hun.

Kari forteller at det tok lang tid for folk å slippe til andre, men nå kan hun med hånden på hjerte si at PCen ikke er med på ferie.

I tillegg er hun stolt over at det omtrent er null overtid i årsoppgjørsperioden, på grunn av en mer jevn produksjon i løpet av hele året.

Kvinner i lederstillinger

Regnskap Norges lønnsundersøkelse viser at det er likelønn i regnskapsbransjen. Samtidig viser den at flertallet av topplederne er menn, til tross for at det er flere kvinner enn menn i bransjen.

– Det er veldig positivt at det er likelønn i bransjen. Og så tenker jeg at det at det er flere menn enn kvinner i toplederstillinger reflekterer samfunnet for øvrig. Men jeg synes det er sykt irriterende, sier hun og deler sin egen hypotese om årsaken:

– Er det sånn at kvinner som tiltrekkes denne bransjen kommer fordi de er veldig opptatt av fag? Altså, er det forskjell på kvinner og menns inngang til lederposisjoner?

Hennes tips til kvinner i bransjen: «Prøv! Rekk opp hånden og prøv.»

Hør episoden og hør Kari snakke mer om:

  • Regnskaps- og softwaretjenester
  • Prising i regnskapsbransjen
  • Hvordan jevn produksjon og teamarbeid fører til mindre overtid
  • Likelønn og likestilling i regnskapsbransjen
  • KI og kundekontakt

Hør Regnskap Norge-podden på Spotify

Hør Regnskap Norge-podden på Apple Podcasts    

Hør Regnskap Norge-podden på PC