Hva koster gode råd?
Regnskapsføreren kan som rådgiver spare kunden for mye penger. Men hvordan skal regnskapsføreren prise rådene sine?
Denne uken har Regnskap Norge-podden besøk av Truls Uppheim. Truls er daglig leder og statsautorisert regnskapsfører i Unikum Regnskap – og sertifisert rådgiver. Han har nemlig deltatt på Regnskap Norges rådgiverprogram. Programmet har gjort det lettere for Truls å oppdage potensielle rådgivningssituasjoner og å gjennomføre god rådgivning. Nå vet han hvilke spørsmål han skal spørre og hva han skal se etter.
Den nye kompetansen har allerede kommet til god nytte. Blant annet har gode råd ført til en rekke nye oppdrag. Å prissette rådgivning er imidlertid utfordrende. Truls forteller at en kjapp telefonsamtale med kunden kan spare bedriften for mye penger. Når prisen skal fastslås, handler det om å selv forstå hva som er rådgivning og samtidig gjøre kunden bevisst på rådgiversituasjonen.
Er fastpris eller timepris riktig? Hør Truls sine tips til hvordan skille på oppgaven og prisen.
Regnskap er kommunikasjon
Å starte karrieren innen regnskap er ifølge Truls gull verdt. Du får breddekompetanse og evnen til å finne og behandle informasjon.
Ifølge Truls er det ikke lenger like viktig at regnskapsføreren er god på tall. Regnskap er nemlig kommunikasjon. Nærmere bestemt kommunikasjon med kundene. Når Unikum Regnskap søker etter nye folk, er det ikke nødvendigvis tallknusere de leter etter. Truls er opptatt av at medarbeiderne har ulike interesser og spesialiteter. Slik spiller de hverandre gode.
Hør Regnskap Norge-podden på Spotify