Forenkling med EHF
Finansdepartementet har gitt Skattedirektoratet i oppdrag å utrede krav til digital bokføring og bruk av e-faktura mellom private virksomheter.
Målet er forenklinger for næringslivet og økt kvalitet i rapporteringen til myndighetene.
Nr. 1 blant Regnskap Norges forenklingstiltak
Regnskap Norge har obligatorisk e-faktura basert på standardformatet EHF (elektronisk handelsformat) på toppen av sin forenklingsliste, beregnet med et besparelsespotensiale på 5,5 mrd. Med EHF-faktura på plass vil det dessuten bane veien for å utvide anvendelsen av standardformatet slik at data kan flyte digitalt mellom systemer i hele transaksjonsløpet. Denne utnyttelsen har vi estimert med et besparelsespotensiale på ytterligere 9 mrd.
De siste par årene har vi benyttet enhver anledning i møter med myndigheter og stortingspolitikere til å dytte på for å få hele næringslivet til å ta i bruk EHF-faktura (bl.a. i høring i næringskomiteen om 2025-budsjettet). Den frivillige overgangen har dessverre stagnert, og bruken av EHF ligger fortsatt langt under ønskelig nivå. Det innebærer at heller ikke dem som har tatt EHF-fakturering i bruk, vil kunne hente full effektiviseringsgevinst. Derfor har vi ment at tiden er inne til å gjøre bruken av EHF-faktura pliktig. Skal næringslivet lykkes i omstillingen, skape vekst og være konkurransedyktige i møte med utenlandske bedrifter er det avgjørende å ta i bruk teknologien for å øke effektiviteten og få omkostningene ned. I EU er man for eksempel i ferd med å innføre e-fakturering gjennom det såkalte ViDA-prosjektet (VAT in Digital Age).
Ut fra dette er det veldig bra at regjeringen nå tar steget og går i gang med arbeidet for å få på plass en enklere og sikrere fakturahåndtering.
Utredningsmandatet
Oppdraget som Skattedirektoratet har fått omfatter å utrede et krav til digital bokføring, krav til de elektroniske regnskapssystemene og krav til pliktig e-faktura mellom private virksomheter. En mulig løsning som nevnes er å stille krav til elektroniske regnskapssystem, herunder at de støtter e-fakturering. Det vil da være systemleverandøren som er ansvarlig for påbudt funksjonalitet i systemet – en løsning som er valgt i Danmark.
I oppdragsbrevet står det:
«I lys av de fordeler økt digital bokføring kan få for kontroll-, effektiviserings- og forenklingshensyn, mener departementet at det er behov for å utrede regelendringer på bokføringsområdet. På bakgrunn av beskrivelsen av mulige regelendringer i notatet 29. november gir departementet Skattedirektoratet i oppdrag å utarbeide et høringsnotat om hvordan krav til digital bokføring og bruk av e-faktura kan innføres, og herunder utkast til lov og ev. forskriftsendringer. Utredningen bør legge til rette for at de mulige endringene kan gjennomføres på ulike tider, herunder slik at eventuell pliktig e-fakturering kan innføres før eventuelle krav om digital bokføring.
Finansdepartementet forutsetter at Skattedirektoratet involverer de som berøres av de mulige regelendringene, så som aktuelle bransje- og interesseorganisasjoner, i utredningsarbeidet.»
Regnskapsbransjen og Regnskap Norge er sentrale her.
Utredningen skal foreligge innen medio juni 2025.
Oppside for anti-krim og bærekraft
En viktig sideeffekt med pliktig EHF-fakturering er som virkemiddel i kampen mot økonomisk kriminalitet, blant annet for å hindre momssvindel. EHF-faktura gjør opplysningene digitalt tilgjengelig og sporbare, og vil dermed være lett kontrollerbare for skatteetaten og andre tilsynsmyndigheter som har kontrollhjemler.
Vi må heller ikke glemme de betydelige rapporteringskravene som næringslivet vil møte på bærekraft fremover. Ved å utøke EHF-fakturaen med bærekraftsinformasjon åpner det seg muligheter for betydelige lettelser i etterlevelsen også her. Dette igjen understreker viktigheten av det arbeidet som nå er satt i gang for å hente ut de positive effektene som økt digitalisering og standardisering står for.
Pressemelding fra Regnskap Norge, 20. januar 2025
Regjeringens pressemelding, 16. januar 2025
Finansdepartmentets oppdragsbrev til Skattedirektoratet
Regnskap Norges forenklingsrapport